субота, 6 лютого 2021 р.

Дистанційна освіта з інформатики 08.02.2021 - 14.02.2021

 Дистанційна освіта з інформатики в період лютого  2021 року

08.02.2021 - 14.02.2021

Конспект уроку для учнів

 

Тема: Поняття складеної події. Середовище опису та виконання послідовності подій Скретч.

Мотиваційна частина.

Ми існуємо у просторі, а простір існує в нас. У будь-якій грі, тобто в житті, немає нічого зайвого, будь-яка гра  прозора і глибока за змістом, проте багато ігр складається з суперечностей, які треба узгоджувати з власним досвідом життя. А де отримати досвід успішного гри в життя, - зрозуміло де, - під час наполегливого навчання. 



Теоретична частина

Запитання. Як створити в Скретчі магічний квадрат розміром 3х3?

Відповідь: Навчимось утворювати магічний квадрат 3х3. Уважно подивись, як створений магічний квадрат 3х3.  Запиши алгоритм, як утворювати магічний квадрат на клітинковому папері.

Алгоритм створення магічного квадрату:

1. По діагоналі вгору написати в клітинки цифри: 1,2,3(див мал.).

 

 

3

 

 

 

2

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. По діагоналі вгору написати в клітинки цифри: 4,5,6(див. мал.).

 

 

3

 

 

 

2

 

6

 

1

 

5

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3. По діагоналі вгору написати в клітинки цифри: 7,8,9(див.мал.).

 

 

3

 

 

 

2

 

6

 

1

 

5

 

9

 

4

 

8

 

 

 

7

 

 

 

 

3

 

 

 

2

7

6

 

1

9

5

1

9

 

4

3

8

 

 

 

7

 

 

 

4. Перенести цифри: 1, потім, 3, потім 7, потім 9 із однієї клітинки в  іншу клітинку, де цифри немає, на протилежну сторону квадрату 3х3(див.мал.).

 

 

3

 

 

 

2

7

6

 

1

9

5

1

9

 

4

3

8

 

 

 

7

 

 

5. Перевірити магічну суму, вона має дорівнювати числу 15. І по двом діагоналям, і по усім рядкам, і по усім стовпцям. (див.мал.).



Отже, нам треба буде в найближчому майбутньому навчити Рудого Кота малювати  таблиці та писати числа.













Осмислюємо властивості алгоритмів на текстових компетентнісних завданнях:

Завдання 1.

 

1.Продовжте послідовності чисел  на три числа:

i)       123, 456, 789, 101, 112, 131, 415, ...

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: (розглянуто послідовність натуральних чисел:  … ,12,13, 14,15, 16,17,18, 19, 20, 21, … цифри згруповані по три цифри у числі).

Результат. Продовження: 161, 718,192.

ii)    100, 121, 144, 169, 196, 225, 256, … 

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: (розглянуто послідовність натуральних чисел, які є квадратами, тобто, множення числа на це ж число: 

10*10=100;

11*11-121;

12*12=144;

13*13=169;

14*14=196;

15*15=225;

16*16=256;

 …

Результат. Продовження: 17*17=289;  18*18=324;  19*19=361.

 

iii)  1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, …

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: розглянуто послідовність натуральних чисел, які  є сумою двох попередніх чисел цієї послідовності, тобто, додавання двох попередніх чисел: 

1+1=2;

1+2=3;

2+3=5;

3+5=8;

8+5=13;

13+8=21;

21+13=34;

 …

Результат. Продовження  55+89=144; 144+89=233; 233+144= 377.

iv)  1211, 2211, 1222, 1111, 2222, … Продовження  1111, 1222, 2211,

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: розглянуто послідовність натуральних чисел, які  мають вигляд:

12;

1122;

111222;

11112222;

1111122222;

….

Цифри згруповані по чотири цифри у кожному числі.

Результат.  Продовження  1111, 1222, 2211

 

Завдання 2.

 

Продовжте послідовності на три букви:

i)       П, В, С, Ч, … 

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: це перша буква слів: Понеділок, Вівторок; Середа;Четвер…

Результат.  Продовження П, С, Н. (перша буква в слові назв днів тижня)

ii)    С, Л, Б, К, … 

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: це перша буква слів:Січень, Лютий; Березень;…

Результат.  Продовження Т, Ч, Л. (перша буква в слові назв місяців: травень, червень, липень)

 

iii)  Ч, О, Ж, З, … 

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: це перша буква слів кольорів веселки:Червоний, Оранжевий; Жовтий;…

Результат.  продовження  Г, С, Ф. (перша буква в слові назв кольорів веселки: голубий, синій, фіолетовий)

 

iv)  О, Д, Т, Ч, …

Реалізація. Принцип та закономірності утворення послідовності: це перша буква слів назви цифр:Один, Два; Три; Чотири…

Результат.  продовження П, Ш, С (перша буква в слові назв цифр: п’ять; шість; сім)

 

Завдання 3.

 

Є три аркуші паперу. Будь-який аркуш розрізують на 4 частини, потім деякі (або всі) частини знову розрізують на 4 частини і т. д. Чи  можна при цьому дістати рівно n частин аркуша? Скласти алгоритм знаходження кількості розрізань. Протестувати цей алгоритм, якщо n=2021 частин паперу.

Реалізація.

Після k-го розрізання кількість кусочків збільшується на 3, тому загальна кількість листочків 3 + 3∙k , або згідно умови рівняння  n = 3 + 3∙k=3(1+k), що  має цілий корінь. Кількість розрізань можна отримати із формули: k=n/3-1. Якщо n=2021, тоді  маємо рівняння: 3(1+k)= 2021,  k= 677,66(6).  Отже, можна отримати на 673 розрізанні більшу кількість, ніж 2021. А рівно 2021 отримати не можна.

Результат. Не можна отримати під час розрізання рівно 2021 частинок паперу.

 

Завдання 4.

А)Скількома способами можна заплатити 78 крб, якщо є номінали в три та п’ять карбованців?

Реалізація.

 Шість способів отримані за допомогою калькулятора. 78:3=26, - це нам підходить для умови завдання, далі: 78-5=73 -  це число на три не ділиться націло, і так далі 78-5-5=68- це число на три не ділиться на ціло і так далі.. 78-5-5-5=63 -  число 63:3=21, - це нам підходить до умови завдання.

1) 78=3+3+3+...+3+3=3* 26, тобто  якщо 3х+5у=78,  тоді х=26;  у=0.

2) 78= 3* 21+5*3, тобто  якщо 3х+5у=78,  тоді х=21;  у=3.

3) 78=3* 16+ 5*6,  тобто  якщо 3х+5у=78,  тоді х=16;  у=6.

4) 78= 3*11+5*9, тобто  якщо 3х+5у=78,  тоді х=11;  у=9.

5) 78=3*6+5*12, тобто  якщо 3х+5у=78,  тоді х=6;  у=12.

6) 78=3*1+ 5*15, тобто  якщо 3х+5у=78,  тоді х=1;  у=15.

 Результат.  Шість способів.

Б)Як записати будь-яке натуральне число, починаючи  з 8,  за допогомою суми із двох доданків: 3 та 5. Створити алгоритм запису довільного натурального числа n, починаючи з 8.

Реалізація.

Запишемо перші натуральні числа, починаючи з 8, у вигляді суми декількох доданків 3 або 5, згідно умови. Отримаємо:

8=3+5 =3*2+2, під час ділення 8 на 3 остача  2

9+3+3+3=3*3, під час ділення 9 на 3 остача 0

10=5+5=3*3+1, під час ділення 10 на 3 остача  1

11=8+3=5+2*3=3*3+2, під час ділення 11 на 3 остача  2

12=9+3=3*4, під час ділення 12  на 3 остача  0

13=10+3=5*2+3=3*4+1, під час ділення 13 на 3 остача  1

**********************

І так далі.

Провівши аналіз отриманих сум, можна помітити таку закономірність: для натурального числа  n треба спочатку найти остачу ділення на 3, а потім до  попереднього числа  n-3 додати трійку, тому що  отримаємо потрібне нам число 3+n-3= ; . і робимо так для кожного наступного числа. 

Для натурального числа  n>7, маємо такий алгоритм:

Спочатку перевіряємо, яка остача у числа n при діленні на 3:

1)Якщо при діленні на n=0(mod 3) - цей запис означає, що число n при ділені на 3 дає остачу 0, тоді використовуємо таке представлення числа:  n=3*[n/3]

2)Якщо n=1(mod 3) - цей запис означає, що число n при ділені на 3 дає остачу 1, тоді використовуємо таке представлення числа:   n= 5*2+3*[n-10/3]

3)Якщо n=2(mod 3) - цей запис означає, що число n при ділені на 3 дає остачу 2,  тоді використовуємо таке представлення числа:  n= 5+3*[(n-5)/3]

 

Наприклад число 100 при ділені на 3 отримаємо остачу 1, тому використовуємо таке представлення числа:  

100 = 5*2+3*(100-10)/3=5*2+3*30=5+5+3+3+3+…+3(тридцять трійок)

 

Наприклад число 125 при ділені на 3 отримаємо остачу 2, тому використовуємо таке представлення числа: 

125= 5+3*(125-5)/3=5+3*40=5+3+3+3+…+3(сорок трійок)

 

Наприклад число 936 при ділені на 3 отримаємо остачу 0, тому  використовуємо таке представлення числа: 

936= 3*(936/3)=3*312==3+3+3+3+3+…+3(всього 312 трійок)

 

Результат.

Якщо при діленні на n=0(mod 3) - цей запис означає, що число n при ділені на 3 дає остачу 0, тоді  n=3*[n/3]= 3+3+3+3+3+…+3(всього n/3 трійок)

Якщо n=1(mod 3) - цей запис означає, що число n при ділені на 3 дає остачу 1, тоді n= 5*2+3*[n-10/3]= 5*2+3*30=5+5+3+3+3+…+3(всього [n-10/3]  трійок)

Якщо n=2(mod 3) - цей запис означає, що число n при ділені на 3 дає остачу 2,  тоді n= 5+3*[(n-5)/3] =5+3*40=5+3+3+3+…+3(всього [(n-5)/3] трійок)

 

5Створити алгоритм поділу 50 грн між між Петриком та Павликом так, щоб кожен з них отримав парну кількість гривен. Скількома способами можна поділити 50 грн. між Петриком та Павликом так, щоб кожен з них отримав парну кількість гривен?

Реалізація.

Алгоритм розподілу  між двома хлопчиками може буде таким:

50=0+50,

50=2+48,

50=4+46,

50=6+44,

50=8+42,

50=10+40,

...,

50=46+4,

50=48+2,

50=50+0.

Від 0 до 50 існує 26 парних чисел.

Результат: 26 способів розподілу.

 

6. Маємо набір доміно, на камінцях якого зображено очки: 0, 1,2, 3, 4. Створити алгоритм  знаходження суми очок на всіх камінцях.

Реалізація.

Алгоритм знаходження суми очок на всіх камінцях доміно.складаємо у вигляді таблиці

 

1 групування

0

0

0

0

0

Сума: 0

0

1

2

3

4

Сума: 10

 

 

2

групування

1

1

1

1

 

Сума: 4

1

2

3

4

 

Сума: 10

 

 

3

групування

2

2

2

 

 

Сума: 6

2

3

4

 

 

Сума: 9

 

 

4

групування

3

3

 

 

 

Сума:6

3

4

 

 

 

Сума:7

 

5

групування

4

 

 

 

 

Сума:4

4

 

 

 

 

Сума:4

 

Всього: 60

 

Результат: 60 – сума усіх очок.

 

7. По алеї парку двоє хлопчиків котять обручі. Довжина кола одного обруча 3 м, а другого 2 м. Знайдіть довжину алеї, якщо другий обруч зробив на цій відстані на тридцять обертів біль­ше, ніж перший. Створити алгоритм знаходження довжини алеї.

Реалізація.

Для створення алгоритму утворимо рівняння відповідно до умови задачі:

Якщо х – кількість обертів великого обруча, то маємо утворити рівняння:

3х=2х+2*30

3х-2х=60

х=60

Отже, 60 обертів  виконав великий обруч.

Тоді 60+30 = 90  обертів  виконав маленький  обруч.

Довжина алеї 90*2=180  метрів

Отже, алгоритм запишемо у вигляді числового виразу: (30*2+30)*2

Результат: 180 метрів

8. Два вирази розв’язані невірно:   а) 7∙9 + 12:3-2 = 23,    б)7∙9 + 12:3-2=75. Розставити довільну кількість дужок у двох виразах так, щоб  рівність виконувалася.

Реалізація.

(7∙9 + 12):(3-2)=75,    (7∙9 + 12):3-2=23.

9. У залі п’ятдесят посадочних міст, серед них є табуретки на трьох ніжках і таберетки на чотирьох ніжках. Створити алгоритм знаходження  кількості табуреток кожного виду, якщо усіх ніжок 173.

Реалізація.

Створимо алгоритм таким чином.

1.     У табуретках, що мають чотири ніжки, відпиляємо одну ніжку.

2.     Тепер усі 50 табуреток матимуть по три ніжки, тому 3*50=150 ніжок.

3.     173-150=23 ніжки відпиляно. Отже, 23 табуретки мали по 4 ніжки.

4.     50-23=27 табуреток мали по три ніжки.

 

 

 

Фізкультхвилинка

Один, два – усі піднялись,

Повернулись, похитались.

Три, чотири – руки вгору,

В сторони і вгору знову.

П’ять, шість – опустили,

І швиденько всі присіли.

Сім, вісім – всі малята

Стрибають, як жабенята.

Дев’ять, десять, - рівно стали

І за парти посідали.

або

Фізкультхвилинка (1 хв)

Ми писали, ми читали,

Малювали, рахували.

От втомились так втомились.

Аж голівки похилились.

Ми свої втомили ніжки,

Адже не лежали в ліжку.

Наші ручки зажурились –

Це від того, що втомились.

Треба трошки відпочити,

Щоби знов науку вчити.


Практична частина

А тут лежить версія scratch4.30: 

http://scratch.mit.edu/scratch2download/

Створємо алгоритми в середовищі Скретч
















Немає коментарів:

Дописати коментар