21.02.2022-26.02.2022
Тема: Пошук
відомостей у мережі Інтернет
Теоретична частина
Украї́нська Вікіпе́дія (https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%92%D1%96%D0%BA%D1%96%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D1%96%D1%8F) - це українськомовний розділ Вікіпедії,
багатомовного інтернет-проєкту зі створення вікі-енциклопедії, яку може
редагувати кожний охочий користувач Інтернету.
Станом на 15 лютого 2022 року за кількістю статей українська Вікіпедія
посідає 17-те місце серед мовних розділів (між Вікіпедіями арабською та
португальською мовами) та третє місце серед слов'янських вікіпедій, маючи понад
1 мільйон статей. Для порівняння, англійська і себуанська Вікіпедії налічують
понад 5 млн статей, шведська — понад 3 млн статей, німецька, французька і
нідерландська — понад 2 млн статей, російська, варайська, італійська,
іспанська, польська, в'єтнамська, японська, китайська, арабська і португальська
та єгипетська арабська — понад 1 млн статей. За загальним розміром українська
Вікіпедія перебуває на 17-му місці у світі.
Українська Вікіпедія посідає 6 місце у списку розділів Вікіпедії за
розміром 1000 статей, які повинні бути в кожній Вікіпедії. Також українська
Вікіпедія займає 11 місце у списку розділів Вікіпедії за розміром обов'язкових
10000 статей.
Якість енциклопедії в цілому за суто статистичним аналізом, що враховує
лише частку статей серед загальної кількості сторінок і середню кількість
редагувань на статтю, можна оцінити лише приблизно.
Станом на 15 лютого 2022 критерій «глибини» (англ. Depth), що враховує
середню кількість редагувань на статтю та частку саме статей серед усіх
сторінок Вікіпедії для українського розділу, дорівнює 54. За цим показником
вона випереджає деякі великі Вікіпедії (які мають більш як 100 тис. статей),
зокрема норвезьку (46), каталонську (38), шведську (15), литовську (27),
есперанто (16), польську (33), словацьку (21), нідерландську (17). Серед
великих Вікіпедій найбільші показники глибини мають: Вікіпедія англійською
(1104), сербохорватською (747), івритом — 258, французькою — 247, турецькою —
172, арабською — 232, перською — 165.
Українська Вікіпедія містить багато статей, які у первісному вигляді
було скопійовано з Енциклопедії українознавства (понад 6 тис.), Української
радянської енциклопедії, довідника з історії України (під ред. Підкови та
Шуста), ГЕС, МГЕ (разом — понад 15 тис.), урядових та інших сторінок. У той же
час, деякі з цих статей були пізніше перероблені та розвинуті редакторами Вікіпедії,
які також створили чи переробили чимало статей у повністю самостійні роботи.
Українська Вікіпедія також містить найбільшу кількість статей про населені
пункти України.
Найкращими статтями української Вікіпедії є вибрані статті й вибрані
списки, обрані користувачами як такі, що відповідають високому рівню якості,
викладу матеріалу, досконалості, нейтральності, об'єктивності та відповідності
до наукових джерел. Є також окрема категорія «Добрі статті», які ще не
досягають рівня «вибраних», однак можуть бути зараховані до одних із найкращих
статей української Вікіпедії. Відповідність статей до цих категорій вирішується
голосуванням користувачів. Статті, які, навпаки, поки що не відповідають
належному рівню, належать до категорії «Статті, що потрібно упорядкувати».
Відвідуваність української Вікіпедії з року в рік зростає протягом усієї
її історії. За 2021 рік в українській Вікіпедії здійснено 891,0 млн переглядів
сторінок проти 855,1 у 2020 (+4,2 %). Абсолютне річне зростання становило 35,9
млн переглядів[16].
У вересні 2021 року:
Відвідуваність української Вікіпедії становила 72,5 млн переглядів
сторінок[
З території України переглянуто загалом 203 млн сторінок вікіпедій усіма
мовами. З них 65 млн або 32,0 % відвідувань припадало на Українську Вікіпедію,
113 млн або 55,7 % — на Російську, 15 млн або 7,4 % — на Англійську[18]. Для
порівняння, у 2013 році з території України 16,4 % сторінок Вікіпедії було
переглянуто українською, 71,1 % — російською та 8,1 % — англійською мовою[19].
Основні параметри сторінки текстового редактора MS Word
Зразки розміру паперу в MS Word(формати сторінки:
А3, А4, А5, А6)
Практична частина
Завдання
1. Перевірити роботу гарячих клавіш в середовищі MS Word
Alt+Й -
перехід до поля "Скажіть, що потрібно зробити";
Ctrl+O – відкриття
нового об’єкта;
Ctrl+S – збереження
виділеного об’єкта;
Ctrl+W – закриття
виділеного об’єкта;
Ctrl+X – вирізання
виділеного об’єкта;
Ctrl+С -
копіювання виділеного об’єкта;
Ctrl+V
- вставлення виділеного об’єкта;
Ctrl+A –
вибрати(виділити) всі об’єкти;
Ctrl+B - виділення
жирним відмічених об’єктів;
Ctrl+I - виділення
курсивом відмічених об’єктів;
Ctrl+U -
підкреслення відмічених об’єктів;
Ctrl +
"[" - зменшення розміру шрифту на 1 пункт;
Ctrl + "]" -
збільшення розміру шрифту на 1 пункт;
Ctrl+E -вирівнювання
тексту по центру;
Ctrl+L -вирівнювання
тексту за лівим краєм;
Ctrl+R - вирівнювання
тексту за правим краєм;
Esc –
скасування активної дії відкритого об’єкта;
Ctrl+Z -
скасування результату виконаної останньої дії;
Ctrl+Y - повторення
скасованої дії.
Ctrl+H –замінити символи на
інші;
Ctrl+S – зберегти текстовий
документ в файлы,
Ctrl+N –створити новий
документ
Завдання
2.
Робота з об’єктами в текстовому процесорі MS Word
Знайти інструменти на стрічці
інструментів в MS Word, щоб:
1)змінити
назву шрифту(гарнітура) у тексті «Крутий
учень» на: а)Franklin Gothic Medium;
б) Monotype Corsiva; в) Arial Black; г) Calibri. Зберегти файл з виконаним завданням.
2)змінити
розмір шрифту у тексті «Кмітлива
учениця» на а) 22 пт; б) 26,5 пт; в) 40,5 пт.
3)змінити
накреслення шрифту(Ж; К; П) у
тексті «Слава Україні!» на підкреслений курсив.
4)налаштувати
ефекти у тексті «Героям слава!»та налаштувати 3D – об’ємну гарнітуру
шрифту.
5)налаштувати
колір виділення тла тексту «Україна – це ми!» на а)фіолетовий; б) жовтий.
6) змінити
на надрядковий індекс усі парні символи у тексті «Школа-ліцей»; Зберегти файл.
7)змінити на
підрядковий індекс усі непарні символи у тексті «Форматування»;
8)видозмінити
текст «Зошит для редагування» на основі вами створеного нового стилю;
9) змінити
текст «Вітер, дощ, сніг, туман» на список маркований з трьома різними
маркерами;
10) змінити
текст «Вітер, дощ, сніг, туман» список нумерований. Зберегти файл.
11)налаштувати
спеціальний відступ ліворуч 1-го рядка абзацу ліворуч за допомогою
маркерів на горизонтальній лінійці на
1,5 см. Зберегти файл.
12) змінити
пропуск між символами у словосполученні «Чарівні слова» на 5 пт;
13)підняти усі парні символи у слові «Вітчизна» на 5
пт вгору і налаштувати до слова довільні текстові ефекти(світіння, тінь, 3D). Зберегти
файл.
14) опустити
усі непарні символи у слові «Батьківщина» на 5 пт вниз і налаштувати до
слова текстові ефекти(світіння, тінь, 3D). Зберегти файл.
15)відформатувати
словосполучення «Вінниця – перлина Поділля» як заголовок 1 рівня;
16)відформатувати
словосполучення «Фонтани Вінниці» як заголовок 2 рівня;
17)відформатувати
один абзац у три стовпці з жовтою
заливкою та блакитними межами; 18)встановити міжрядковий інтервал у абзаці 2
пт. Зберегти файл.
20)розірвати
чотири сторінки і створити закладки на кожній сторінці; змінити розмір парних
сторінок на формат А3 альбомної орієнтації, змінити непарних сторінок на формат
А5.
21)
налаштувати межі сторінок та водяний
знак на сторінках у вигляді тексту «ліцей 7»; 22)налаштувати вирівнювання
абзацу по ширині;
23)змінити
стиль абзацу стиль «Строгий» та застосувати рівень контуру 3;
24)виокремити
цитату у тексті власним стилем
«Святковий»;
25)із
трьох заголовків та трьох підзаголовок сформувати автоматичний зміст;
26)
сформувати на сторінці таблицю розміром 3х8 і і залити в ній перший рядок
блакитним кольором;
27)
сформувати на сторінці таблицю розміром 3х8 і і залити в ній перший рядок
блакитним кольором;
28) створити
фігуру трикутник і залити його довільним
зображенням стильно оформити
межі і і написати на трикутнику текст червоного кольору «Трикутне зображення»;
29) накласти
два різних зображення та змінити прозорість першого зображення на сторінці;
30) у
таблицю 2х2 записати формули периметру та площі прямокутника;
31) створити
титульну сторінку для підручника з математики;
32)створити
три порожні сторінки і вставити нижній та верхній колонтитули з текстовими
написами сьогоднішньої дати, номером сторінки;
33)створити
порожню таблицю 4х100 на двох сторінках і створити розрив таблиці на другу
сторінок; 34)форматувати стильно автофігуру трапеція і на ній написати слово
«Трапеція»;
35) створити
схему на сторінці про ваш шлях від школи
до дому;
36)створити
накладання різних фігури і згрупувати їхні, змінити у цих фігур плани(задній
план на передній план);
37) створити
схему розташування парт та меблів у класі;
38)створити
на трьох сторінках три гіперпосилання з
однієї сторінки на іншу;
39)за
допомогою закладок створити кнопкову навігацію на трьох сторінках;
40) на
чотирьох сторінках створити перехресне гіперпосилання, а саме: зі ст1 на ст3,
та зі ст2 на ст4;
41)у верхній
колонтитул поставити як зображення текст «Ліцей №7»;
42)у нижній
колонтитул поставити таблицю 2х2 без меж;
43) вставити
номер сторінки на середину правого поля;
44) у текстове
поле помістити Гімн України і розташувати його точно в центрі сторінки;
45)Створити
виноску у тексті на одне слово «Інформатика», у виносці записати тлумачення
цього слова.
46) створити
переноси слів у тексті на інший рядок;
47) зберегти
як форматі шаблон документа та запам’ятати його розширення;
48) зберегти
документ у формат PDF відкрити цей документ у форматі PDF;
49)
встановити на документ пароль і зберегти його, відкрити цей документ
використовуючи пароль.
50)
прочитати метадані збереженого текстового документа та переглянути його в
режимі структура.
Результати виконаної практичної частини
надіслати на електронну адресу: vinnser@gmail.com
************************
Завдання на розвиток кмітливості
Завдання 1.
Означення. Будь-яке число, яке можна
подати, як суму двох однакових натуральних чисел, називають парним.
Парні числа позначають формулою m = 2n.
Парних
чисел безліч.
Парні
числа, закінчуються на цифри: 0, 2, 4, 6, 8.
Приклади. Такі числа є парними: 2,
4, 6, 8, 56, 78, 40.
Означення. Будь-яке число, яке не
можна подати, як суму двох однакових натуральних чисел, називають непарним.
Непарні
числа позначають формулою m = 2n - 1.
Приклади. Такі числа є непарними:
21, 43, 65, 87, 56, 781, 409.
Непарних
чисел безліч.
Непарні
числа, закінчуються на цифри: 1, 3, 5, 7, 9.
Варто звернути увагу на те, що сума парної кількості непарних чисел є
парною.
Узагальнення
цього факту виглядає так:
парність
суми кількох чисел залежить лише від парності числа непарних доданків:
якщо
кількість непарних доданків є (не)парна, то і сума також є (не)парною.
Це
можна зрозуміти з таких властивостей парності:
2∙n + 2∙k + … + 2∙f + 2∙q = 2∙(n + k + … +
f + q) = 2∙m
СУМА БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.
2∙n
– 2∙k – … – 2∙f – 2∙q = 2∙(n – k – … – f
– q) = 2∙m
РІЗНИЦЯ БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.
(2∙n -1)+ (2∙k-1)+ … + (2∙f-1) + (2∙q-1) =
2∙(n + k + … + f + q)- 2s = 2∙(m-s)
СУМА ПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.
(2∙n -1)+ (2∙k-1)+ … + (2∙f-1) + (2∙q-1) =
2∙(n + k + … + f + q)- 2s -1 = 2∙(m-s) -
1
СУМА НЕПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ НЕПАРНА.
Таким чином,
парність результату не залежить від розстановки плюсів і мінусів між цілими
числами, а залежить тільки від кількості непарних
чисел в початковому наборі. Зрозуміло, що сума будь-якої кількості парних чисел є
завжди парним числом.
Звертаємо увагу ще на одну цікаву властивість.
Сума квадратів парної
кількості непарних чисел є парною.
(2∙n -1)2
+ (2∙k-1)2 + … + (2∙f-1)2 + (2∙q-1)2
= 2∙p
(парна кількість непарних доданків)
Сума квадратів непарної
кількості непарних чисел є парною.
(2∙n -1)2
+ (2∙k-1)2 + … + (2∙f-1)2 + (2∙q-1)2
= 2∙p – 1
(непарна кількість непарних доданків)
Зокрема,
сума двох
квадратів натуральних чисел може при
ділені на 4 мати остачу 0, 1, 2, але не
може мати остачу 3.
Приклади: 12 + 22 = 4 + 1,
12 + 32 = 4∙2 + 2,
22 + 22 = 4∙2 + 0.
Варто
запам’ятати, що n2 + k2 ¹ 4∙m + 3.
Узагальнення
попередніх фактів виглядає так:
Парність
суми довільних натуральних степенів кількох чисел залежить лише від
парності числа непарних доданків:
якщо
кількість непарних доданків є (не)парна, то і сума також є (не)парною.
Це
можна зрозуміти з таких властивостей парності:
(2∙n)z
+ (2∙k)n + … + (2∙f )s + (2∙q)t
= 2∙p
(будь-яка кількість доданків)
СУМА cтепенів БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.
(2∙n)z - (2∙k)n - … -
(2∙f )s - (2∙q)t = 2∙p
(будь-яка кількість
доданків)
РІЗНИЦЯ cтепенів БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.
(2∙n -1)z
+ (2∙k-1)n + … + (2∙f-1)m
+ (2∙q-1)w = 2∙p
(парна кількість непарних
доданків)
СУМА cтепенів ПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.
(2∙n -1)z
+ (2∙k-1)n + … + (2∙f-1)m
+ (2∙q-1)w = 2∙p - 1
(непарна кількість непарних доданків)
СУМА cтепенів НЕПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ НЕПАРНА.
Звертаємо увагу ще на одну цікаву і не зовсім очевидну властивість.
Степінь
натурального числа (більша першої степені) не може бути записана у вигляді 4m +
2. Варто запам’ятати,
що nk ¹ 4∙m + 2, де натуральне k більше 1.
Зокрема,
можна довести такі властивості.
Довільна
степінь
непарного числа вигляду 4∙q +1 подається у вигляді 4∙p + 1:
(4∙q + 1)n = 4∙p + 1.
Або
цю рівність можна розуміти ще отак: будь-яка степінь непарного числа вигляду 4∙q +1
при діленні на 4 дає остачу 1.
Приклади:
(4∙2 +1)2 = 4∙20 + 1, (4∙2
+1)3 = 4∙182 +1, (4∙2 +1)4
= 4∙1640 +1.
Непарна степінь непарного числа вигляду
4∙q + 3 подається у вигляді 4∙p + 3:
(4∙q + 3 )2n-1 = 4∙p + 3.
Або
цю рівність можна розуміти ще отак: будь-яка непарна степінь непарного числа
вигляду 4∙q +3 при діленні на 4 дає остачу 3.
Приклади:
(4∙2 +3)3 = 4∙332 + 3.
Парна степінь непарного числа вигляду
4∙q + 3 подається у вигляді 4∙p + 1:
(4∙q + 3 )2n = 4∙p + 1.
Або
цю рівність можна розуміти ще отак: будь-яка парна степінь непарного числа
вигляду 4∙q +3 при діленні на 4 дає остачу 1.
Приклади:
(4∙2 + 3)2 = 4∙30 + 1, (4∙2
+3)4 = 14640 +1.
Задачі на дослідження парності чисел:
Задача
1. Петро купив загальний зошит на 96 аркушів і пронумерував всі його сторінки
по порядку числами від 1 до 192. Василь вирвав з цього зошита 35 аркушів і
додав всі 70 чисел, що на них були написані. Чи міг він дістати 1990?
Відповідь: ні, не могло. Вказівка. На кожному аркуші сума номерів
сторінок непарна, а сума 35 непарних чисел
є непарна.
Задача
2. Добуток 22 цілих чисел дорівнює 1. Доведіть, що їх сума не дорівнює нулю.
Вказівка.
Серед цих чисел – парне число "мінус одиниць", а для того, щоб сума
дорівнювала нулю, їх має бути рівно 11.
Задача
3. Чи можна скласти магічний квадрат з перших 36 простих чисел?
Відповідь:
ні, не можна. Серед цих чисел одне (це 2) – парне, а інші непарні. Тому в
рядку, де стоїть двійка, сума чисел непарна, а в інших – парна.
Задача
4. В ряд записано числа від 1 до 10. Чи можна розставити між ними знаки
"+" та "–" так, щоб значення отриманого виразу дорівнювало
нулю?
Відповідь:
ні, не можна. І справді, сума чисел від 1 до 10 дорівнює 55, і змінюючи в неї
знаки, ми змінюємо весь вираз на парне число.
Зауваження. Врахуйте, що від'ємні числа також бувають парними та
непарними.
Задача
5. Коник-стрибунець стрибає вздовж прямої, причому першого разу він стрибнув на
Вказівка.
Доводиться так само, як і в задачі 20, бо сума 1 + 2 + … + 1985 непарна.
Задача
6. На дошці виписано числа 1, 2, 3, ..., 1984, 1985. Дозволяється стерти з
дошки будь-які два числа і замість них записати модуль їх різниці. Врешті-решт
на дошці залишається одне число. Чи може воно дорівнювати нулю?
Відповідь:
ні, не може. Перевірте, що при зазначених операціях парність суми всіх
написаних на дошці чисел не змінюється.
Тепер
пропонуємо на ваш розгляд більш складні задачі, розв'язання яких, крім
парності, використовує, як правило, і деякі додаткові міркування.
Задача
7. Чи можна покрити шахматну дошку доміношками розміром 1x2 так, щоб вільними
залишились тільки клітинки а1 і, h8?
Відповідь:
не можна. Кожна доміношка покриває одне чорне і одне біле поле, а при викиданні
полів а1 і h8 чорних полів залишається на 2 менше, ніж білих.
Задача
8. До 17-цифрового числа додали число, яке записано тими ж цифрами, але в
зворотному порядку. Доведіть, що хоча б одна цифра суми, що отримана, є парною.
Вказівка.
Розгляньте два випадки: сума першої і останньої цифр числа менша 10, і сума
першої і останньої цифр числа не менш 10. Якщо припустити, що всі цифри суми
непарні, то в першому випадку не може бути жодного переносу в розрядах (що,
очевидно, приводить до суперечності), а в другому випадку наявність переносу
при русі справа наліво або зліва направо чергується з відсутністю переносу,
внаслідок чого ми одержимо, що цифра суми в дев'ятому розряді обов'язково
парна.
Немає коментарів:
Дописати коментар