14.02.2022-20.02.2022
Тема: Об’єкти локальної мережі. Папки
локальної мережі та їх використання
Теоретична частина
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ КОМП’ЮТЕРНИХ
МЕРЕЖ
Базова термінологія
Канал —
це пристрій або програма, що передає дані між двома і більше вузлами.
Вузол мережі — це пристрій або програма,
здатна передавати або приймати дані від інших вузлів, користуючись каналом.
Мережа — це сукупність вузлів
мережі, зв‘язаних між собою каналами.
Протокол — це набір правил, що визначають передачу даних
по
каналу.
Адреса — це унікальний
ідентифікатор вузла мережі.
Інтерфейс — це пристрій або програма,
що з‘єднує вузол і мережу.
Класифікація комп’ютерних
мереж
Існує
багато способів класифікації мереж. Основним критерієм класифікації прийнято
вважати спосіб адміністрування. Тобто
залежно від того, як організована мережа і як вона управляється, її можна
віднести до локальної, розподіленої, міської
або глобальної мережі.
Управляє
мережею або її сегментом мережевий адміністратор.
У
разі складних мереж їх права і обов‘язки суворо розподілені, ведеться
документація і протоколювання дій команди адміністраторів.
Мережі класифікуються:
1.
За розміром, охопленою територією
·
Персональна мережа (PAN)
·
Локальна мережа (LAN)
·
Міська мережа (MAN)
·
Національна мережа (National Backbone Network)
·
Глобальна мережа (WAN)
2.
За типом функціональної взаємодії
·
Клієнт-сервер
·
Багатошарова архітектура
·
Точка-точка
·
Однорангова (P2P)
3.
За типом мережевої топології
·
Загальна шина
·
Зірка
·
Кільце (в т.ч. подвійне)
·
Дерево
·
Лінійна топологія
·
Змішана топологія
·
Повно- або частковозв‘язна топологія
Рис.
1.1 — Типи мережевих топологій
4.
За функціональним призначенням
·
Мережі зберігання даних
·
Серверні ферми
·
Мережі управління процесами
·
Мережі SOHO
5.
За операційними системами
·
На основі Windows
·
На основі UNIX/Linux/BSD
·
Змішані
·
Локальна мережа (LAN) — комп‘ютерна мережа, що покриває відносно
невелику територію або невелику групу будівель (будинок, дім, офіс, фірму,
інститут).
Також
існують локальні мережі, вузли яких рознесені географічно на відстань більше
14000 кілометрів (космічні станції і орбітальні
центри).
Але незважаючи на таку відстань, подібні мережі відносять до локальних.
Запитання: Що таке ІР-адреса клієнта в мережі?
Відповідь. IP адреса
(Інтернет-протокол) – це адреса вашого комп’ютера у глобальній мережі Інтернет.
IP адреса –
це спеціальна числова відмітка зареєстрована у глобальній мережі Інтернет,
що відповідає реальному розташуванню вашого комп’ютера. Краща аналогія, це ваша
домашня адреса: країна, місто, вулиця, будинок,
квартира. 46.78.151.23 – ось приблизно так, буде виглядати адреса
вашого комп’ютера в мережі.
Запитання: Які бувають IP адреси?
Відповідь. IP
адреса є у кожного комп’ютера, який знаходиться в мережі. Вона може бути
постійною (статичний IP) або перемінною (динамічний IP), це залежить від
постачальника інтернет послуг (провайдера).
Статичний IP –
це коли ваш провайдер виділяє вам особисту IP адресу, за допомогою якої ви
можете, звернутися саме до свого комп’ютера з будь-якої точки світу.
Динамічний IP –
це адреса, яку провайдер надає вам на певний час, сьогодні вона у вас, а
завтра у якогось іншого клієнта даного постачальника інтернет послуг.
Запитання: Які дізнатися IP адреси вашого комп’ютера в мережі?
Відповідь. Для того
щоб дізнатися свою IP адресу, існує величезна кількість інтернет сервісів.
Достатньо в будь-якій пошуковій системі ввести запит: «моя IP адреса», і ви
отримаєте величезний список інтернет-ресурсів які покажуть вам ваш IP та
інформацію про нього.
Точно так само
можна дізнатися певну інформацію про будь-якого користувача інтернету знаючи
його IP. Правда, варто розуміти, що пошук швидше за все, приведе вас до даних
про провайдера (країна, місто) яким користується
людина. Особисто ви його не знайдете, оскільки провайдер не розголошує
інформацію про своїх клієнтів.
Запитання: Як приховати або змінити свою
IP адресу?
Відповідь. Трапляються випадки, коли виникає необхідність залишитися
«анонімним» в мережі. Можливо, якийсь контент сайту або він
цілком недоступний для показу у вашій країні, але вам дуже потрібно його
побачити. Для цього можна так сказати поміняти прописку свого комп’ютера. Що це
нам дасть?
Наприклад:
Ви зайшли на сайт з онлайн
фільмами, вибрали кіно, яке хочете подивитися, але, на жаль, замість
програвання відео у вас на екрані напис типу: «показ даного контенту заборонено
у вашій країні на вимогу правовласника». Це означає, що представник правовласника
в даній країні, звернувся до адміністрації сайту з забороною на показ даного
фільму користувачам з цієї країни. Але, це не означає, що так само вчинили і в
інших країнах. Змінивши свою IP адресу, для сайту до якого ви звертаєтеся, ви
будете вже громадянином іншої країни, де показ не заборонений. В результаті ви
спокійно зможете дивитися фільм собі на втіху. Точно така ж історія і з
повністю заблокованими на певній території сайтами.
Найпростіший спосіб змінити свій IP, це
встановити на ваш браузер плагін типу Browsec, чи використати функцію VPN у
браузері Opera. Для більшої анонімності можна використовувати «Tor Browser».
Запитання: Яка структура IP-адресу?
Відповідь.
ІР-адреси
складаються з чотирьох чисел(байтів), кожне з яких не перевищує 255. У запису
адреси відділяються одне від одного крапками. Ім’я комп’ютера міститься в
правій частині адреси
Ліва частина(верхні байти) |
Права частина(нижні байти) |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
Номер загальної мережі, до якої належить
комп’ютер |
Номер мережі або вузла |
Номер мережі або вузла |
Номер(ім’я) комп’ютера |
192. |
112. |
36. |
5 |
Приклади: 128.174.8.97 |
Запитання: Що таке папка?
Відповідь. Папка – це
спеціальний об’єкт у вигляді електронної структури, що може містити в собі такі
ж об’єкти, як папки, які позначаються піктограмами жовтого кольору, при цьому
вкладені папки теж можуть містити інші папки і файли. Це треба для того, щоб
швидко знайти потрібний файл, бажано зберігати їх у певному порядку. Для швидкого
пошуку об’єктів в операційній системі і
створюються додаткові об'єкти – тобто, папки. Кожна папка має ім'я. Як і для
файлів, ім'я папки - це набір символів, за винятком \ /: *? "< > |
Запитання: Що таке файл?
Відповідь. Файл (англ. file — шухляда,
тека, папка) — інформаційний об'єкт, що містить дані або програми і розміщується
на поіменованій ділянці носія даних, сутність, елемент (одиниця носія
інформації; англ. media unit), що дозволяє отримати доступ до певного ресурсу
обчислювальної системи і має такі ознаки:
·
фіксована
назва (назва файлу — послідовність символів
(англ. string), число чи щось інше, що однозначно характеризує файл);
·
певну
логічну будову (структуру) і відповідні йому операції
читання/запису.
На практиці файл – це це іменований блок
інформації, який зберігається на носії інформації.
Файл
обов'язково має назву
і може мати будь-який розмір інформації
(максимальна довжина назви та розміру файлу обмежується властивостями
конкретної файлової системи). Файл може мати набір атрибутів. Треба зазначити,
що файл може мати більш ніж одну назву (або синоніми назви, наприклад в Unix
можна створювати жорсткі посилання на файл, які стають повним аналогом
початкової назви файлу).
В інформатиці використовується наступне
визначення: файл - це впорядкована
сукупність даних, що зберігається на диску і займає іменовану область
зовнішньої пам'яті. Згідно з термінологією, прийнятою в програмуванні, файл - це довільний блок інформації, або
пристрій вводу-виводу, асоційований із ним (як середовище, засіб передачі
"довільних блоків інформації"). Кожна комп'ютерна програма відкриває
принаймні три файли стандартних потоків: вхідний файл (stdin), вихідний файл
(stdout), файл виводу повідомлень про помилки (stderr). Вхідний файл зазвичай
асоціюється із клавіатурою, вихідний файл та файл виводу помилок - із дисплеєм
терміналу, проте кожен із цих файлів може бути перенаправлений на інший носій
інформації, наприклад, на дисковий файл, про який мовилося вище, на мережу, яка
також є файлом, на контролер будь-якого периферійного пристрою комп'ютера,
зчитувача інформації тощо. Файлом може бути також ділянка оперативної пам'яті
програми.
Запитання: Що таке каталог файлів?
Відповідь.
Каталог файлів – це електронна таблиця,
яка містить назви файлів, які в ньому містяться, та посилання на інформацію,
яка дозволяє ОС виконувати операції над цими файлами. На запис у каталог має
право тільки ядро. Каталог є таблицею, кожен запис якої відповідає певному
файлу. По своїй конструкції каталог складається з трьох файлів. Будь-який
каталог окрім файлу з своєю назвою, завжди має прописаним всередині два файли з
назвами '.' та '..'. Перший вказує на себе, другий вказує на батьківський
каталог. Для каталога / файл '..' вказує на себе теж..
Запитання: Що таке ярлик папки або ярлик
файла?
Відповідь. Ярлик
папки – це така піктограма в каталозі, яка має лише посилання на папку, або
файл і не містить в собі структурованої інформації або інших даних.
Запитання: Що таке файлова система?
Відповідь. Фа́йлова
систе́ма - це спосіб організації даних, який використовується операційною
системою для збереження інформації у вигляді файлів на носіях інформації. Також
цим поняттям позначають сукупність файлів та директорій, які розміщуються на
логічному або фізичному пристрої. Створення файлової системи відбувається в
процесі форматування.
В залежності від організації файлів на
носії даних, файлові системи можуть поділятись на:
·
ієрархічні
файлові системи - дозволяють розміщувати файли в
каталоги;
·
плоскі
файлові системи - не використовують каталогів;
·
кластерні
файлові системи - дозволяють розподіляти файли
між кількома однотипними фізичними пристроями однієї машини;
·
мережеві
файлові системи - забезпечують механізми доступу
до файлів однієї машини з інших машин мережі;
·
розподілені
файлові системи - забезпечують зберігання файлів
шляхом їх розподілу між кількома машинами мережі.
Microsoft Windows підтримує лише такі
файлові системи FAT12, FAT16, FAT32, та NTFS. Серед них NTFS є найефективнішою
та єдиною, на котру може бути встановлена Windows Vista. Windows Embedded CE
6.0 включає також підтримку ExFAT, призначеної для роботи на портативних
пристроях.
Практична частина
Відкрити текстовий редактор MS Word
Завдання 1. Створити повідомлення в
текстовому редакторі про можливості хмарних технологій.
Текст повідомлення:
Хмарні середовища
Хмарні середовища в глобальній мережі Інтернет(Google-хмара, Microsoft-хмара) виступають
навчальними, розвивальними, ігровими порталами, які містять у собі необхідну
інформацію як для розгляду її на уроці вчителем, так і для самостійного
навчання.
Можливості
хмарних технологій:
1. Можна отримувати доступ до своїх
матеріалів і документів будь-де і будь-коли в глобальній мережі Інтернет;
2. Використання відео і аудіо файлів
прямо з Інтернету, без додаткового завантаження на комп'ютер;
3. Проведення он-лайн уроків, тренінгів,
круглих столів будь-де
і будь-коли в глобальній мережі Інтернет;
4. Можна створювати навчальні матеріали і документи будь-де і
будь-коли в глобальній мережі Інтернет;
5. Можна формувати траєкторії розвитку
кожного учня з конкретного предмету;
6. Можна організовувати соціальні дослідження,
проектної діяльності та адаптації навчального матеріалу до реального життя.
Виконати налаштування параметрів сторінки:
Формат сторінки (шукати у вкладці «Розмітка сторінки», інструмент «Розмір» )–
формат А5, орієнтація альбомна(інструмент «Орієнтація»); Поля(інструмент «Поля» в якому вибрати «Настроювані поля»): ліве поле - 1 см, праве поле – 1 см, верхнє
поле – 1 см, нижнє поле – 1 см.
Виконати налаштування параметрів об’єктів на сторінці:
Заголовки ( шукати вкладка Основне, у цій вкладці: група
інструментів ШРИФТ та СТИЛІ): застосувати стиль «ЗАГОЛОВК1» , вирівнювання по центру, шрифт - Times
New Roman, рівень контуру – напівжирний курсив Ж, розмір шрифту - 22 пт, колір – синій.
Основний текст (шукати у вкладці Основне, у цій вкладці: група
інструментів ШРИФТ та АБЗАЦ): – вирівнювання тексту по ширині, шрифт -Calibri, розмір - 14
пт, колір – чорний.
Абзаци(вкладка Основне, у цій вкладці: група інструментів АБЗАЦ): спеціальний відступ зліва першого рядка – 1 см, міжрядковий інтервал – 1,5 см, інтервал між абзацами: перед абзацами 10 пт і після абзаців 10 пт.
Відкрити редактор презентцій MS Power Point
Завдання 2. Самостійно
створити презентацію відповідно до даного сценарію.
СЦЕНАРІЙ
УЧНІВСЬКОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ
«Персональне
електронне середовище»
Слайд 1. Заголовок(розмір:
49 пт): Персональне електронне середовище (анімований).
Підзаголовок(розмір: 37 пт): П.І.Б учня, котрий створює
презентацію, клас, дата створення. Ілюстрації: анімоване
фото, що містить емблеми електронних середовищ для колективного використання МS Office 365, LibreOffice та інші. Анімація для переходу на другий слайд.
Слайд 2. Заголовок: Що
означає термін «хмарні технології»? Текст(розмір:
22 пт): зміст і призначення хмарних технологій в Інтернеті. Ілюстрації: схема
змісту персональної хмари(без анімації). Анімація для переходу
на третій слайд.
Слайд 3. Заголовок: Що
означає термін «електронний календар користувача»? Текст: зміст
та призначення електронних календарів для планування подій. Ілюстрації: анімація
у вигляді швидкої зміни декількох ілюстрацій, на яких є електронні
календарі. Анімація для переходу на четвертий слайд.
Слайд 4. Заголовок: Що
означає термін «хмарний диск»? Текст: зміст та
призначення хмарного дисків користувача. Ілюстрації: ілюстрація
зразка хмарного диску в Інтернеті. Анімація для переходу на
п’ятий слайд.
Слайд 5. Заголовок: Що
означає термін «хмарний сервіс»? Текст: Зміст
та призначення хмарних сервісів. Ілюстрації: Мережні
додатки хмарного сервісу. Список хмарних додатків. Анімація для
переходу на 6 слайд.
Слайд 6. Заголовок: Як
створити персональну базу знань за
допомогою хмарного сервісу? Текст: Зміст
і призначення електронного блогу для персональної бази знань . Ілюстрації: зразки
учнівських електронних блогів. Анімація для переходу на
7 слайд.
Слайд 7. Заголовок: Що
означає термін «навігація в базі знань»? Текст: способи
організації навігації в персональній базі знань. Ілюстрації: скріншот змісту
персональної бази знань. Анімація для переходу на 8 слайд.
Слайд 8. Заголовок(з
анімацією): Для чого потрібна «адресна книга» в хмарному
сервісі користувача? Текст: Зміст і призначення
адресної книги користувача для колективної роботи в мережі? Ілюстрації: скріншот адресної
книги з її вмістом. Анімація для переходу на 9 слайд.
Слайд 9. Заголовок(з
анімацією): Як можна використати месенджер в колективній
роботі над проектом? Текст: Перелік
можливостей месенджерів для колективної роботи. Ілюстрації: скріншот
викорастання месенджерів в Інтернеті. Анімація для переходу на
10 слайд.
Слайд 10. Заголовок(з
анімацією): Якими способами здійснити обмін відео-файлами під час
роботи над колективним проектом? Текст: зміст
та призначення персонального YouTube-каналу. Ілюстрації: скріншот колонтитулів
на сторінці. Анімація для переходу на 11 слайд.
Слайд 11. Заголовок: Як використати
відео-канал в YouTube для персонального
навчання? Текст: призначення персонального відео-каналу
в YouTube. Ілюстрації: фото
відео-об’єктів на персональній сторінці в YouTube. Анімація для переходу на 12 слайд.
Слайд 12. Заголовок(з
анімацією): Як використати безкоштовні освітні
послуги навчального ресурсу Прометеус для поглибленого вивчення
предметів? Текст: Перелік онлайн курсів для
учнів. Ілюстрації: скріншот сторінки, на якій
відображено невидимі об’єкти на сторінці. Анімація для
переходу на 13 слайд.
Слайд 13. Заголовок(з
анімацією): Як розв’язати в мережі складну
математичну задачу чи рівняння? Текст: Перелік он-лайн
математичних процесорів в Мережі. Ілюстрації: скріншот
вікна математ. процесора Wolfram Alpha.
Результати виконання практичної частина надіслати на
електронну скриньку vinnser@gmail.com
************************
Завдання на розвиток кмітливості
Завдання 1.
Головоломка 1: Назвіть два числа, кожне з яких складаються тільки з двох одиниць та
володіють властивістю: сума двох чисел рівна їх добутку.
Відповідь: 11 та
1,1. Перевірте: 11·1,1= 11+ 1,1 = 12,1
Знайти два однакових цілих числа такі,
що їх сума дорівнює добутку: наприклад 0+0=0; 0·0=0. Знайдіть ще інше таке ціле
число.
Завдання 2.
Головоломка 2: Впишіть вісім цифр{1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8}, окрім 9 та 0, в клітинки фігури так,
щоб послідовні цифри не виявились по
сусідству по горизонталі та по вертикалі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: наводжу
один із варіантів. Перевірте на цьому варіанті умову задачі. Знайдіть самостійно свій варіант відповіді.
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
5 |
|
|
|
7 |
1 |
8 |
2 |
|
|
|
4 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 3.
Головоломка 3: Записати трьома п’ятірками та
арифметичними діями такі цифри: 1, 2, 4, 5.
Відповідь: наводжу один із варіантів.
5·(5-5)=0;
(5:5)·5=1,
(5+5):5=2,
4=5-(5:5),
5=5+5-5=5*(5:5).
Знайдіть самостійно свій
варіант відповіді для п’яти 5 і для
таких виразів:
5…5…5…5…5=6;
5…5…5…5…5=7,
5…5…5…5…5=8,
5…5…5…5…5=9,
5…5…5…5…5=10,
5…5…5…5…5=11;
5…5…5…5…5=12,
5…5…5…5…5=13,
5…5…5…5…5=14,
5…5…5…5…5=15.
Завдання 4.
Задача 4.1. У заданій
неправильній рівності ХІ + І = Х не треба перекладати сірники, але як зробити
цю правильної.
Розв’язання. Перевернути її знизу
вгору. Отримаємо, ІХ+ І=Х. або
переставити один сірник.
Задача 4.2. У заданій
неправильній рівності Х- І = І треба
перекласти один сірник, але так, щоб зробити цю рівність правильної.
Розв’язання. Знак мінус поставити
одиницею на початок.
Отримаємо множення двох одиниць. І
Х І = І.
Самостійно знайти розв’язання для такої
задачі
У заданій неправильній рівності VI + І = V треба перекласти один сірник, але так, щоб зробити цю рівність правильної.
Завдання 5.
Задача 5.1 У заданій буквеній рівності
СИР+РИС=ЇЖА треба замінити букви цифрами, але так, щоб зробити цю
рівність правильною і при цьому
однаковим буквам відповідають рівні цифри, а різним буквам відповідають нерівні
цифри.
Розв’язання. 273+372=645, або
293+392=685.
Задача 5. 2 У заданій
буквеній рівності РАК+БУГ=РІКА треба самостійно замінити букви
цифрами, але так, щоб зробити цю рівність правильною і при цьому однаковим буквам
відповідають рівні цифри, а різним буквам відповідають нерівні цифри.
Завдання 6.
Дано порожню клітинкову таблицю 3х3.
Заповнити її всіма цифрами, крім 0, так щоб по горизонталям, по вертикалям, по
діагоналям була однакова сума.
Обговорення отриманих результатів.
{1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9},
Зрозуміло, що треба додати усі цифри
та отримати 45. Це число розділити на 3 отримати 15. Отже сума по горизонталям, по вертикалям, по
діагоналям рівна 15. Середнє серед цих цифр, це 5, повинно стояти в центральній
клітинці. Тоді в сусідній з нею клітинках повинні стояти непарні цифри. В
кутових клітинках повинні стояти парні
числа. Знайшовши один такий набір можна
отримати ще вісім таких квадратів за
допомогою повороту навколо центральної клітинки.
4 |
9 |
2 |
3 |
5 |
7 |
8 |
1 |
6 |
|
9 |
|
3 |
5 |
7 |
|
1 |
|
Самостійно знайти інший варіант
заповнення такого магічного квадрату 3х3.
Немає коментарів:
Дописати коментар