субота, 23 січня 2021 р.

Дистанційна освіта з інформатики 25.01.2021 - 31.01.2021

 

Дистанційна освіта з інформатики в період січня 2021 року

25.01.2021 - 31.01.2021

Конспект уроку для учнів

 

Тема: Середовище опису та виконання алгоритмів.

Теоретична частина.
















Фізкультхвилинка

Один, два – усі піднялись,

Повернулись, похитались.

Три, чотири – руки вгору,

В сторони і вгору знову.

П’ять, шість – опустили,

І швиденько всі присіли.

Сім, вісім – всі малята

Стрибають, як жабенята.

Дев’ять, десять, - рівно стали

І за парти посідали.


Осмислюємо властивості алгоритмів на текстовому матеріалі різнорівневих компететнісних завдань:

Зразок 1.

Створити алгоритм для виконавця розстановки 10 стільців у квадратній кімнаті так, щоб біля кожної стінки стояло порівну крісел.

Реалізація.
Система команд для виконавця буде такою:
1. Поставити 1-ий стілець в північно-західний куток.
2. Поставити 2-ий стілець в південно-східний куток.
3. Поставити 3-ій, і 4-ий стільці до західної стіни, не ставлячи їх в куток.
4. Поставити 5-ий, і 6-ий стільці до східної стіни, не ставлячи їх в кутки.
5. Поставити 7-ий, і 8-ий стільці до північної стіни, не ставлячи їх у кутки.
6. Поставити 9-ий, і 10-й стільці до південної стіни, не ставлячи їх у кутки.
Результат. Біля кожної стіни по три стільці.

Зразок 2.
Створити алгоритм для виконавця розстановки 8 стільців у квадратній кімнаті так, щоб біля кожної стінки  стояла різна кількість крісел.

Реалізація.
Система команд для виконавця буде такою:
1. Поставити 1-ий стілець в північно-західний куток.
2. Поставити 2-ий стілець в південно-східний куток.
3. Поставити 3-ій,  4-ий стільці до західної стіни, не ставлячи їх в куток.
4. Поставити 5-ий, і 6-ий, 7-ий стільці до східної стіни, не ставлячи їх в кутки.
5. Поставити 8-ий стілець до до північної стіни, не ставлячи його у куток.
Результат: південна стіна має один стілець; північна стіна має два стільці; західна стіна має три стільці; східна стіна має чотири стільці.

Зразок 3. 
Створити алгоритм для виконавця "дід Макар", котрий зможе перевезти на човні через річку три об'єкти: вовка, козу, капусту без втрат. Якщо відомо, що в човні може поміститися лише двоє об'єкти: чоловік або з капустою, або з вовком, або з козою. При цьому відома система команд:
1. Якщо лишити без нагляду вовка з козою , то він з'їсть козу.
2. Якщо лишити без нагляду козу з капустою, то зникне капуста.
3. У присутності діда Макара ніхто нічого не з'їдає.

Реалізація.
Система команд для діда Макара буде такою:
1. Перевезти козу на протилежний берег.
2. Повернутися назад лише діду на човні.
3. Перевезти капусту на протилежний берег.
4. Залишити капусту на березі і перевезти назад козу на човні.
5. Залишити козу і перевезти на протилежний берег лише вовка.
6. Повернутися назад лише діду на човні.
7. Перевезти козу на протилежний берег.

Зразок 4.
Створити алгоритм для з'єднання ланцюжка із 15 кілець для виконавця "коваль". При цьому в коваля є заготовлені 5 ланцюжків. У кожного із п'яти ланцюжків лише по три кільця. Вважати вірною таку систему команд: 1. Якщо розкувати кільце - це одна операція, 2. Якщо з'єднати два кільця - це ще одна операція.
Чи зможе коваль за шість операцій створити один ланцюжок із 15 кілець?

Реалізація.
Система команд для виконавця коваля.
1. Розібрати на три окремі кільця один триланковий ланцюжок. Це три операції.
2. Першим кільцем з'єднати 2-ий і 3-ій ланцюжки.
3. Другий кільцем з'єднати 4-ий і 5-ий ланцюжки.
4. Третім кільцем з'єднати два ланцюжки, що мають по сім кілець.
Результат. За шість операцій отримано ланцюжок на 15 кілець.

Зразок 5.
У одній із стародавніх країн засуджені на смертну кару, мали право на помилування через процедуру витягування жеребу. Процедура витягування жеребу відбувалася відкриту і публічно. У посудині знаходилися дві кулі, а кожній кулі схована записка. Одна  записка містила слово: помилувати. Друга записка містила слово: покарати.
Друзі засудженого повідомили йому, що судді вирішили його покарати у будь-якому випадку, тому записку "помилувати" замінили на записку "покарати". Отже і посудині є дві кульки, і в кожній кульці записка "покарати".
Створити алгоритм дій засудженого під час витягування жеребу так, щоб засуджений залишився живим.
Реалізація.
Система команд для засудженого:
1. Витягнути довільну кульку із посудини.
2. Відкрити кульку.
3. Не читаючи, швидко проковтнути записку.
4. Повідомити суддям, що треба подивитися, що записано у другій кульці.
5. Відкрити другу кульку.
6. Прочитати записку другої кульки.
7. Повідомити усім, що засуджений проковтнув записку "помилувати".

Зразок 6.
Відома така система команд для випивання діжки квасу для діда та баби.
1. Випити діжку квасу за 10 днів разом діду і бабі.
2. Випити діжку квасу за 14 днів тільки діду.
3. Випити діжку квасу за х днів тільки бабі.

Знайти значення х, враховучи дію 1. та дію 2.

Реалізація.
Шукаємо таке число, яке ділиться націло на 10 і 14 одночасно і воно найменше із усіх можливих. Це число 70.  Якщо 70 днів питимуть квас разом дід і баба, то вони вип'ють аж 70:10= 7 діжок квасу. Якщо 70 днів питиме тільки дід, то він подужає 70:14=5 діжок квасу. Тому х=7-5=2 дні.
Третя дія звучить так: "випити діжку квасу за 2 дні тільки бабі".

Зразок 7.


Учитель інформатики склав собі систему команд для цільової мотивації досягнення власного успіху:
1. Якщо мені ще прожити половину років від тих, які я уже прожив, то мені буде 72 роки.
2. Якщо мені ще прожити третину років від тих, які я уже прожив, то мені буде 64 роки.
3. Якщо мені ще прожити чверть років від тих, які я уже прожив, то мені буде 60 років.
4. Якщо мені ще прожити половину та ще третину та ще чверть років від тих, які я прожив, то мені буде аж 100 років.
Як за даною системою команд дізнатися, скільки зараз років учителю інформатики.

Реалізація.
1 спосіб. Використовуємо лише умову команди 4.
Уявіть, що уже 100 років учителю інформатики. Нехай  на даний час учителю буде х років. Тоді ці роки складаються із таких доданків: х +0,5х+х/3+0,25х і ця сума дорівнює 100. Зведемо до спільного знаменника 12 даний вираз. Отримаємо 25х/12=100. Звідси х = 48.
Результат . 48 років - це вік учителя інформатики. Цей результат легко перевірити виконання умов команди 1. 2. 3.
1)48 +24=72
2)48+16=64
3)48+12=60.



Практична частина

 А тут лежить версія scratch4.30: 

http://scratch.mit.edu/scratch2download/

Завдання 1-а.  Створити та виконати алгоритмічні дії для завдань на сайті: 

https://studio.code.org/s/20-hour/stage/2/puzzle/4

 

Завдання 1-б.

Завантажити програму Scratch.  

Відкрити вкладу «Скрипти»

Для Рудого Кота створити алгоритм із скриптів-пазлів в області «Скрипти» відповідно до поданого зразка.








Зберегти цей скретч-проект у файлі з назвою «Алгоритми_спіралей»

 

Результат виконаної практичної роботи це два-три файла( два-три скретч-проекти) надіслати вашому учителю на електронну скриньку: 
vinnser@gmail.com (Сергій Петрович)
ktdfz@i.ua (Юрій Васильович)


**********************************************************************
Завдання для кмітливих і допитливих


Немає коментарів:

Дописати коментар